Chef Richard Kloek over de opening van het nieuwe Grand Café en zijn nieuwe kaart.
Zondag 5 november is de opening van het nieuwe Grand Café Figi. Chef Richard Kloek kan hierbij schitteren met zijn nieuwe kaart en zijn nieuwe concept waarbij werken met verse producten en beleving centraal staat. ‘Terug naar de basis met alles zelf bereiden, van vlees tot sauzen, smaak staat voorop’.
Het restaurant van Figi was aan verandering toe. Mensen weer enthousiasmeren met de basis: puur en lekker eten in een stijlvol restaurant. Hier lag de uitdaging voor chef Richard Kloek die hij mede met zijn visie voor elkaar heeft gekregen: Een nieuwe kaart gebaseerd op verse lokale producten, de seizoenen en de beleving aan tafel terugbrengen met klassieke gerechten in een modern jasje. Hij leverde daarnaast een grote bijdrage aan het nieuwe interieur van het nieuwe Grand Café Figi. De keuken is open waardoor de koks alles in het restaurant mee kunnen krijgen.
Richard Kloek was geen vreemde voor Figi. Hij werkte er 20 jaar geleden al met Rob Beckers, Cees Versteeg en (nu onze eigen vleesspecialist) Carlo van Meerten. Daarna heeft hij gewerkt in de keukens van Karel V, Down Under en Bistro Belle. Toen er een plekje vrij kwam bij Figi zag hij de uitdaging en de potentie van wat het grand café zou kunnen zijn, en besloot hij de stap te nemen.
Richard Kloek is een chef met passie. Alles moet zelfgemaakt en vers zijn: ‘Als dat de werkdruk verhoogt moeten we maar harder werken, desnoods 7 dagen in de week. Vers wint altijd.’ aldus de chef. Richard wil alles goed geregeld hebben en is een kok van de oude stempel waarbij hard werken en goed plannen centraal staat; zo was bijvoorbeeld het kerstmenu een maand geleden al klaar. ‘Over die mentaliteit is een hoop veranderd in de horeca’, vervolgt Richard, ‘Door het wegvallen van het cao worden leerlingen niet meer uitgedaagd om lange dagen in de horeca te gaan werken, daarom moet je het leuk en interessant voor ze maken’. Met het nieuwe restaurant van Figi en een ambitieus keukenteam zou dat volgens ons wel goed moeten komen.
Figi trok voornamelijk een wat oudere doelgroep. De chef is ervan overtuigd dat het nieuwe concept met pure smaakvolle gerechten en een stuk beleving een jongere doelgroep naar de zaak zal trekken. Die beleving is goed terug te zien in de gerechten van Richard Kloek. Zo worden bouillons en sauzen met een eigen twist aan tafel uitgeschonken om de klassieke beleving in een modern jasje terug te brengen. Wild zal Richard buiten de kaart om inzetten: ‘Prijzen van wild zijn onvoorspelbaar, die kan je prijstechnisch beter niet vastzetten op de kaart’. Daarnaast probeert hij met zijn nieuwe kaart het zakelijke publiek naar het restaurant te krijgen door het concept ook in de banqueting door te zetten. De menukaart is modern en mag je gewoon na het diner mee naar huis nemen.
In Driessen Food vindt Richard de juiste versleverancier vanwege het brede aanbod, de lokale producten, flexibiliteit en het sparren met zijn accountmanager en versspecialisten. Er is met Richard een echte samenwerking ontstaan en we wensen hem veel kookplezier in Figi 2.0.